Jak radzić sobie z haluksami?

stopy bez haluksów

Haluksy to choroba stopy, która polega na nienaturalnym odchylaniu się palucha w stronę pozostałych palców, co powoduje deformacje stopy i występowanie na niej tzw. płaskostopia poprzecznego. Jak sobie radzić z tych schorzeniem i w jaki sposób na nie reagować?

Powody powstawania haluksów

Powstawanie haluksów spowodowane jest w głównej mierze noszeniem niewłaściwego obuwia, które poprzez złe dopasowanie do stopy powodować będzie coraz to większą deformację i odchylenie palucha.

Nie można również zapominać o tym, że choroba ta ma podłoże genetyczne i są osoby po prostu predysponowane do niej, bez względu na to, czy będą posiadały dobrej jakości obuwie, czy niej. Bardzo ważne przy tym jest, aby być świadomym bycia w grupie ryzyka i nie zwlekać na pojawienie się pierwszych objawów choroby, tylko wcześniej reagować.

Jak jednak zdać sobie sprawę z bycia w grupie ryzyka? Przede wszystkim należy pamiętać, ęe problem ten dotyczy praktycznie tylko kobiet. Jeśli zatem jest się kobietą, która w rodzinie ma inne kobiety z tym problemem, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że problem ten spotka i nas.

Jak leczone są haluksy?

To jak leczyć haluksy zależne jest od stopnia zaawansowania choroby. Na początkowym etapie, gdy objawy jeszcze nie wystąpiły lub są na bardzo wczesnym poziomie, wystarczające będą różnego rodzaju wkładki ortopedyczne, których zadaniem będzie podpieranie i utrzymywanie w stabilnej pozycji całej stopy.

Taka forma leczenia jest w stanie zatrzymać lub nawet całkowicie zniwelować powstające haluksy. Gdy jednak problem jest już widoczny i zaawansowany, niezbędne będzie operacyjne usuwanie haluksów, które polega na chirurgicznej interwencji w strukturę kostną stopy, po której niezbędna jest dalsza rehabilitacja i ćwiczenia wzmacniające mięśnie stopy.

Choć brzmi to na bardzo zaawansowany i niebezpieczny zabieg, to jest to operacja standardowa dla tego schorzenia i realizowana wręcz taśmowo. Stopień satysfakcji pacjentów po jej przeprowadzeniu niezmiennie od lat utrzymuje się na bardzo wysoki poziomie.