Profilaktyka chorób żył, czyli o pończochach leczniczych

Niewydolność żylna kończyn dolnych to częsty problem, które dotyczy zarówno kobiet jak i mężczyzn praktycznie w każdym wieku. Niezastąpionym lekarstwem na tę dolegliwość są pończochy uciskowe rekomendowane przez lekarzy. To niezwykle prosty i przede wszystkim bezpieczny sposób na poprawę stanu żył i poczucie wyraźnej ulgi.

Rozmiar oraz siła ucisku

Pończochy na żylaki trzeba dobrać dla każdego człowieka indywidualnie. Do wyboru jest nie tylko rozmiar, ale również siła ucisku. Kupując takie pończochy po raz pierwszy warto zasięgnąć opinii specjalisty. Kompresoterapia polega na stosowaniu odpowiedniego ucisku. Oznacza to, że nieodpowiednio dobrane rajstopy w ogóle nie pomogą w schorzeniu. Profilaktycznie zalecane jest stosowanie rajstop o niskim stopniu ucisku, tak zwanych jedynek.

Kiedy zakładać pończochy na żylaki?

Zazwyczaj zakłada się je już z rana, zaraz po wstaniu z łóżka, gdy obrzęki nie zdążą jeszcze powstać. Zdejmuje się je dopiero na noc. Trzeba pamiętać o ich poprawnym założeniu, czyli wygładzeniu wszelkich fałd, co na początku może sprawiać trochę problemów. Mimo wszystko ćwiczenia czynią mistrza, później zakładanie pończoch nie jest już takie trudne. Jest to ważna informacja dla osób chorych, ponieważ powinny stosować takie rajstopy już do końca życia. Nawet jeśli nastąpi znaczna poprawa i choroba zacznie ustępować, należy kontynuować stosowanie kompresoterapi. Z lekarzem należy jedynie kontrolować właściwy stopień ucisku. Ustalić należy również, czy nie występują choroby, które wykluczają możliwość stosowania pończoch uciskowych. Są to choroby takie jak ostre zapalenie skóry czy ostra niewydolność serca. Wokół pończoch na żylaki krąży mit, że są przeznaczone tylko dla kobiet – przecież to rajstopy. Nic bardziej mylnego, również mężczyźni mogą, a nawet powinni je stosować.